Norske PetXL Group er i sterk vekst, og sikter på å tilby det beste utvalg av produkter og tjenester til våre kjæledyr, både nasjonalt og internasjonalt, i butikk og på nett. 

PetXL_nyhetsbrev.png

Fra venstre: Are Totland (leder for e-commerce) og Hassan Zouhar (CTO), PetXL.

PetXL Group står blant annet bak merkevarene PetXL og VetXL. Leverandørene til retailaktøren er håndplukket for å sikre kunden best mulig pris og kvalitet. Misjonen er å heve bransjestandarden og gå i bresjen som en faghandel som tilbyr både produktbredde, fagkompetanse og kvalitet til konkurransedyktige priser. Dette skal PetXL klare ved å etablere BigBox-butikker i Norden de neste årene, og samtidig levere den beste kundeopplevelsen i alle kanaler.

Digin tok en prat med Hassan Zouhar (CTO) og Are Totland (leder for e-commerce), som er godt i gang med den digitale satsningen. De jakter nå på flere kloke hoder på Sørlandet, for å bygge et fagmiljø som plasserer PetXL i rekken av suksessfulle netthandelvirksomheter i denne regionen.

– Detaljhandelen er ikke død, men forbrukerens fokus har drastisk endret seg - det handler om å sette handleopplevelsen i fokus, noe som blir essensielt for å overleve, sier Hassan.

– For å gi god verdi til kunden, må vi viske ut skillet mellom nettbutkk og fysisk butikk – og gi dyreeiere en trygg og enkel kundeopplevelse.

Hos PetXL og VetXL er fagkompetansen til de ansatte et klart fortrinn, og gir mulighet til å følge livsløpet til kjæledyret med riktig utstyr og god pleie hele livet, fra fødsel til alderdom.

– Vi sier bevisst at kundene ikke kan skilles mellom butikk-kunder og netthandel-kunder. Samme kunde handler både på nett og i butikk, ettersom hva som er mest fordelaktig der og da. Kunder sjekker ofte status på lager på nett før de besøker fysiske butikker, forteller Are.

Han påpeker at fokuset til PetXL er å tilby best mulig produkter, tjenester, service og behandling for kjæledyr enten det er i varehus, nettbutikk eller dyreklinikk.

Digin skaper møteplasser for kompetansedeling
Hassan forteller videre at ambisjonen er å bli best på det de leverer, uansett om det er den fysiske eller digitale opplevelsen. Medlemskapet i Digin gjør det enkelt for teamet vårt å delta på arenaer og møteplasser for kompetansedeling og relasjonsbygging. –

Mange bedrifter på Sørlandet sitter på svært bra kompetanse i flere fagområder som er relevante for oss, og hvis Digin kan tilrettelegge for delingskultur er bidrar vi svært gjerne til det. PetXL ønsker også å være synlige, og å dele av vår efaring og våre – og vise hvorfor vi mener vi er en attraktiv arbeidsplass.

Både Digin og PetXL engasjerer seg i å vise at Sørlandet er attraktiv region for nyutdannede bachelor,- og masterstudenter, i tillegg til elever som ønsker lærlingplass. Vi ønsker at en større del av den kompetansen som bygges her forblir i regionen, og at vi heller kan konkurrere om å tiltrekke oss kompetanse fra andre regioner.

– For å unngå kompetanselekkasje til andre regioner må vi vise fremtidens arbeidstakere hvor mye kult og spennende som skjer i IT-miljøet her. Vi skal tilby våre tjenester til et mangfoldig marked, og ønsker at det mangfoldet skal være representert i vår egen organisasjon. Dette er et ansvar vi er bevisst når vi rekrutterer og bygger kompetanse, sier Hassan.

Mer koding på grunnskolen kan gi resultater
Hassan forteller at de kun har gode opplevelser med å ha studentgrupper som blir oppfordret til å løse ulike oppgaver i firmaet.

– Det er en vinn-vinn-situasjon. Flinke folk med fersk akademisk kompetanse gir oss i bedriften flere perspektiver på de ulike oppgavene som skal løses, mens studenten får nyttig og praktisk erfaring med hvordan teori omsettes til praksis i arbeidslivet.

– Med den akademiske strukturen, forfriskende nysgjerrigheten og stå-på viljen de har, mener jeg det er verdifullt å invitere studenter og lærlinger inn i bedriften. Hassan nikker enig med det Are sier og legger til at relevant kompetanse er viktigst, enten denne er tilegnet gjennom et akademisk ller praktisk løp.

– I den siste tiden har vi sett at det ofte stilles krav til høyere akademisk grad enn hva det kanskje reelt er behov for. Vi tror mange da går glipp av dyktige kandidater som gjerne er selvlært og lang erfaring innen fagområdet sitt, utdyper Are.

– Hvis vi i større grad kan ta i bruk mangfoldet, er det bare positivt. Jeg mener at det er viktig å systematisere IT-faget så tidlig som mulig. Burde ikke koding og utvikling bli tatt inn i grunnskolen på lik linje som fagene «Mat og helse» eller «Kunst og håndverk»? sier Hassan. Det er jo selvsagt noen år til noe slikt kan være implementert, men det er ganske sikkert at man ikke får mindre behov for denne kompetansen i fremtiden.

Satser internasjonalt og mot 1 milliard innen 2025
Som CTO i PetXL har Hassan fått muligheten til å bygge og skalere den digitale satsningen med ved å etablere et fagmiljø på Sørlandet, selv om hovedkontoret ligger i Oslo. Han legger til at PetXL ble kåret av dn.no til en av vekst vinnerne i 2020.

PetXL startet med en satsning fra Kaia Rugseth og Gorm Haaland og har siden oppstarten i 2017 vokst organisk og via oppkjøp av blant annet Petworld og PetXL. Siden da har de bygget et team som nå fortsetter satsningen og har som ambisjon om å gå ut av Norge og inn i nabolandene våre, med Sverige som første stopp i år.

Hovedkontoret er i Oslo og består av ledergruppen og huser støttefunksjoner som HR, innkjøp, økonomi, innholdsproduksjon og kundeservice. Det er faglig sterkt, ungt og dynamisk miljø som er vant til å omstille seg raskt. Med Karbon Invest som hovedaksjonær i PetXL Group og får de ikke bare en økonomisk sterk partner, men også erfaringen på rask skalering og vekst. Eierne i Karbon Invest står blant annet bak selskaper som Crayon, LinkMobility.

Hassan er svært opptatt av den friksjonsløse kundereisen og hvordan teknologi kan støtte dette. – For å nå vekstmålene våre for årene som kommer er vi helt avhengige av en robust teknologisk plattform og ikke minst en god kultur internt for hvordan vi tar i bruk og forvalter teknologi. Med et så stort spenn som vi har har, fra fysiske butikker, robotiserte lager og e-handel så er det alltid mange bevegelige deler og samspillet mellom systemer, avdelinger, prosesser og mennesker er utrolig viktig å gjøre riktig.

– Vi satser nå tungt på en friksjonsløs kundereise og er godt i gang med å styrke teamet med nye ansatte. Stikkord på kompetansen som vi prioriterer høyt nå er innenfor UX design, systemutvikling, dataanalyse og konvertering. Men vi er også på jakt etter dyktige digitale markedsførere og innholdsprodusenter, avslutter Hassan.

Digin gleder seg til å følge satsingen videre!