1. mars lanserte 10k for 10k. Det er Digin-medlem Activelys markedsavklaringsprosjekt som skal oppmuntre til og belønne aktivitet. – Vi skal teste produktet i moderat form for å måle respons, forteller Einar Svindland, som sammen med Ian Houghton og Inger Houghton driver Actively.

Actively_10kfor10k.png

Deltakere som oppnår et snitt på 10 000 skritt om dagen i mars måned, mottar belønninger i form av rabatter hos ulike samarbeidspartnere, som for eksempel Godt Levert og Klubben.no. Deltakerne får også tilgang til hjemmetreningsøkter.  

Store ambisjoner

Testperioden i mars skal Actively bruke for å kartlegge respons og teste markedet. Deretter skal bedriften satse på innovasjonsstøtte for å utvikle en app.

- Målet vårt med neste fase er at all aktivitet skal aktivere poeng i appen. Da vil dette inkludere seniorer, funksjonshemmede, syklister. Alle som er aktive eller trener uten at de genererer skritt, forklarer Svindland. 

Ideen fikk Svindland da han bodde i USA og så hvor mye reklame som bøttet inn i forbindelse med black friday og cyber monday. 

- Hva om vi kan gjøre forbruk til et folkehelseinitiativ? Jeg jogger gjerne for å få avslag på mine neste joggesko. 

På sikt ønsker han å involvere matbutikker.

- Vi har en enda større sjans til å påvirke folkehelsa dersom vi samarbeider og kan tilby våre mosjonister rabatt på sunne matvarer. 

Ytre motivasjon

Gjengen bak Actively har årelang erfaring som personlige trenere, naprapater og kostholdsveiledere. De har gjennom årelang praksis sett hvordan helsen til befolkningen bare blir dårligere og dårligere, og ønsker derfor å gjøre noe med saken.

- De som er i lite aktivitet har ofte vanskeligheter med å bli mer aktive fordi de mangler indre motivasjon. De trenger et insentiv, og her håper vi litt ytre motivasjon kan hjelpe deltakerne i gang med fysisk aktivitet.

Interessen er allerede økende. 

- Vi har over 1000 deltakere nå, men vi ønsker oss enda flere. På sikt håper vi dette blir et internasjonalt fenomen, avslutter Svindland.